Author Topic: Merita o masina electrica?  (Read 11555 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline AlexU

Merita o masina electrica?
« on: 01 September 2019, 20:52 »
Al vostru posesor de Corsa D, un Fiesta 6 și ocazional de un Skoda Rapid, se gândește și la un e-Corsa.
Calculul din topor ar fi următorul:
Atunci când o să apară Corsa electric va avea un preț de 30000. Scad rabla plus ~10000 pentru o mașină full electrică, încă 1350 pentru rabla clasică (probabil duc Fiesta la bunicii soției și vom casa în schimb o Lada de stă degeaba într-un garaj).

Bun, reușim să aducem mașina nouă undeva la 18650. Garanție 8 ani, reviziile cred că vor fi mai degrabă inspecții vizuale și mă aștept să fie ieftine.
Am o medie de 1376 km/lună în condițiile în care merg preponderent în oraș, mici ieșiri în weekend și un concediu pe an.
Ținând cont că bateria de 50kW ar oferi teoretic o autonomie de 330km, mi-ar ajunge pentru mai bine de 7 zile (am astfel de ture la muncă) aș putea să o încarc o dată pe săptămână la muncă, și pentru ieșiri aș putea folosi încărcătoare din Kaufland, Mega din apropierea casei. Mă ajută și faptul că locuiesc la etajul 1 și am parcarea lângă geam, o pot încarca și așa.

În condițiile ideale descrise mai sus, dacă aș înlocui prețul carburantului raportat la consum și distanța parcursă lunar, pentru o perioadă de exploatare de 8 ani, mașina m-ar costa 100 euro pe lună.

Investiția e mare la început, însă economia raportată la o perioadă mai mare de timp, este mare.

Încă aștept ca cei din showroom-uri să aibă toate detaliile, să îi întreb și eu ce am pe suflet. Păreri?

Până acum mă întreb dacă garanția e din bară în bară, dacă bateria se degradează pe perioada garanției dacă înlocuiesc doar modulul de acumulatori afectați sau toți, cât costă reviziile și ce implică.

Sent from my POCOPHONE F1 using Tapatalk

 

Offline Ciocanul

Merita o masina electrica?
« Reply #1 on: 02 September 2019, 08:45 »
Eu ... as mai astepta pt autonomii mai mari.
1) La priza de la bloc cu cablul afara se incarca lent. E ok cand ai statia ta ca merge repede. Trece un betiv si trage de cablu, copii, vecini binevoitori, etc. Poate iti prajesti priza ca e consumator mare, ar trebui faza separata.
2) Iarna cand bagi incalzire si vara cand dai blana clima iti suge din baterie de gurile rele zic ca ajungi cu autonomia la jumate !
3) Dai o poala de bani pe o masina cu care nu prea te poti risca sa iesi din oras decat foarte calculat aproape si cu opriri. Vrei sa dai un tur de Moldova... nu poti. Vrei sa mergi pana la Viena... nu poti.
Fa un calcul relativ la ceva similar ca dimensiuni pe benzina. Consuma putin, 5 ani cam ai garantie, mergi unde vrei si vara si iarna, fa diferenta de pret/consumabile/etc. Te tine si un 8 ani cu mici reparatii daca ai grija de ea fara pb.
---
Eu zic ca masinile electrice mai au cam un 10 ani pana sa ajunga la maturitate tehnologia, cam cum a fost si cu telefoanele(nu iti mai vine sa le schimbi atat). In timpul asta inca mai merge o benzinara. Probabil dupa aceea vom cam trece toti pe electrice.
« Last Edit: 02 September 2019, 08:49 by Ciocanul »
 

Offline KodiaK

Merita o masina electrica?
« Reply #2 on: 02 September 2019, 09:02 »
Inca nu merita electricele, mai ales la noi. Nu prea avem infrastructura pt ele. Statiile de incarcare sunt putine, iar daca stai la bloc nu prea merge cu cablul pe geam.
De 20000 euro iti iei o masina net superioara din toate punctele de vedere (siguranta, comfort, putere). Probabil ca in urmatorii 5-10 ani or sa ajunga si masinile electrice sa fie un adevarat competitor pt cele termice.
Asus TUF Z590-PLUS | 10700KF | be quiet! Dark Rock Pro 4 | 32GB HyperX Fury 3600Mhz | Asus TUF RTX 3080 | Samsung 870 EVO 250GB + XPG Gammix S11 PRO 512GB+2TB + 2xSeagate 2TB | Audigy RX | Sennheiser HD559 | Corsair RM850x | be quiet! Silent Base 802 | ASUS ROG PG27AQDM
Reducere 1% PcG: G6TPRZ4K
 

Offline AlexU

Merita o masina electrica?
« Reply #3 on: 05 September 2019, 02:04 »
Daca reusesc sa o iau, o voi folosi preponderent in oras. Daca am nevoie pentru drumuri lungi, concedii, mai am masina pe care o folosesc in prezent si pot lua si Skoda-ul daca este cazul.
Incarcarea la bloc este ultima solutie, am mentionat-o doar in caz de maxima urgenta si doar daca raman fara alte modalitati.

Si desi nu ma pot baza pe faptul ca peste ani si ani voi fi in acelasi loc de munca, in prezent am loc de parcare in subteran si am unde sa o incarc.

Sunt de parere ca nu am de ce sa ma uit la altceva decat electric, am deja ce sa conduc si daca imi iau ceva (mai) nou, va consuma mai mult ca masinile curente si voi ajunge intr-un final sa pierd bani.

Poate ma agat de un vis, poate suna prea "clickbait", insa repet intrebarea: Pentru 100 euro / luna, v-ati lua o masina electrica? Ce alta alternativa pe benzina / diesel / hybrid exista cu un cost apropiat? Sunt realist ca nu va putea fi incarcata doar gratuit si ca e posibil si ca un cost mai ridicat al electricitatii sa dea peste cap calculul, dar hei, suna al naibii de bine.
 

Offline KodiaK

Merita o masina electrica?
« Reply #4 on: 05 September 2019, 10:05 »
Poate ma agat de un vis, poate suna prea "clickbait", insa repet intrebarea: Pentru 100 euro / luna, v-ati lua o masina electrica? Ce alta alternativa pe benzina / diesel / hybrid exista cu un cost apropiat? Sunt realist ca nu va putea fi incarcata doar gratuit si ca e posibil si ca un cost mai ridicat al electricitatii sa dea peste cap calculul, dar hei, suna al naibii de bine.
Nu, nu mi-as lua electrica. Nush exact cum ai calculat aia 100 euro/luna, dar cred ca ai omis un lucru. Din cauza ca iti iei masina electrica, esti nevoit sa ai 2 masini (una de oras si una de iesit afara din oras) deci automat costuri mult mai mari de intretinere a 2 masini in loc de una.
Si cum ziceam si mai sus, platesti un premium f mare pt ca e electrica. Poate daca vorbim de fix acelasi model, cu acelasi dotari/performanta la acelasi pret, o electrica ar fi mai atractiva.
Cred ca ce te atrage pe tine cel mai tare este economia pe care o faci la benzina. In conditiile in care faci 45Km pe zi incepe sa para un pic mai atractiva o electirca, dar ai grija ca economia pe care o faci la benzina sa nu o dai pe costul mai mare de achizitie.
Asus TUF Z590-PLUS | 10700KF | be quiet! Dark Rock Pro 4 | 32GB HyperX Fury 3600Mhz | Asus TUF RTX 3080 | Samsung 870 EVO 250GB + XPG Gammix S11 PRO 512GB+2TB + 2xSeagate 2TB | Audigy RX | Sennheiser HD559 | Corsair RM850x | be quiet! Silent Base 802 | ASUS ROG PG27AQDM
Reducere 1% PcG: G6TPRZ4K
 

Offline Ciocanul

Merita o masina electrica?
« Reply #5 on: 05 September 2019, 12:06 »
Dar cum ai facut calculul ? 8 ani X 12 luni X 100 euro iese ... 9600 de euro. Nu inteleg la ce te-ai referit cu 100 de euro/luna masina ? Pana la 18k mai este ceva. :)
1376 de km/luna sunt cam 400 de lei la un consum de 5-6%.
E cam ~0.3 lei/km benzina. 1376 X 0.3 = 412 de lei.
--
Ai avantaje: e bine echipata, e automata, ecran mare vad, chestii destul pe ea. Dar si 18k de euro e o poala de bani pt o masina doar de oras.
Vezi si Nissan Leaf, gurile din targ zic ca ar fi cea mai ok electrica calitate/pret. Corsa asta acum apare. Sa nu aiba pb. E mica sansa sa aiba pb dar fiind prima generatie nu m-as mira.
 

Offline KodiaK

Merita o masina electrica?
« Reply #6 on: 05 September 2019, 17:34 »
Eu zic ca mai realist e un consum de 10% in oras. 5-6% abia ai p-afara.
Mie 45km pe zi mi se par cam multi in oras. Poate daca stai in Popesti si lucrezi in Pipera :(
Asus TUF Z590-PLUS | 10700KF | be quiet! Dark Rock Pro 4 | 32GB HyperX Fury 3600Mhz | Asus TUF RTX 3080 | Samsung 870 EVO 250GB + XPG Gammix S11 PRO 512GB+2TB + 2xSeagate 2TB | Audigy RX | Sennheiser HD559 | Corsair RM850x | be quiet! Silent Base 802 | ASUS ROG PG27AQDM
Reducere 1% PcG: G6TPRZ4K
 

Offline AlexU

Merita o masina electrica?
« Reply #7 on: 05 September 2019, 21:41 »
Calculul ăsta a fost:
30000e prețul pe factură - 10000e bonus rabla pentru full electric, - 1350e rabla.

18650 euro pe o mașină cu 8 ani garanție. Considerând că nu ar apărea costuri de reparație pe perioada garanției, am împărțit costul de achiziție la 8 ani.

Avem astfel un cost anual de 2331 euro, 194 euro pe lună.

Fiind electrică, în loc să bag benzină / motorină, îmi permit să amortizez mai rapid costul mașinii.
Pe una dintre mașini am consum mediu de 6.8l/100km pe ultimii 6-7000 km, 1376km parcurs mediu lunar, consum combustibil în valoare de peste 515 lei/lună.

194 euro mașina - cât plătesc în medie pe motorină, ies la sub 100 euro pe lună cost mediu pe parcursul celor 8 ani.



Sent from my POCOPHONE F1 using Tapatalk

 

Offline taribo

Merita o masina electrica?
« Reply #8 on: 08 September 2019, 15:51 »
Daca singurul criteriul e costul poti sa iei o masina noua cu GPL. Poti spre exemplu in bucuresti, cu 36L de GPL sa faci aprox 400km ceea ce este extraordinar raportat la costuri.
 

Offline Ciocanul

Merita o masina electrica?
« Reply #9 on: 08 September 2019, 17:39 »
Opel Corsa cred ca e si cu GPL noua direct, nu stiu cat costa. :)
Mai exista si alte avantaje la electrice, bine ... mai putin la noi. :) De ex in Timisoara nu platesti parcare daca ai electrica in zonele cu plata, deocamdata. Cred ca si in alte orase e faza asta. Si la impozit ai reducere dar e mic impozitul pe masini la noi.
Daca te organizezi foarte bine si e vara, poti merge si cu ea la aventura prin Europa. Trebuie sa te organizezi bine cu drumul si opririle si e ok, gasesti statii de incarcare pe drum.
E automata si asta e mare lucru, se raceste si se incalzeste foarte repede. Dar iarna se si duce bateria mai repede.
In statele nordice se cumpara in draci masini electrice. Din ce am inteles la ei sunt taxe obscene la masinile non electrice si e foarte incurajata treaba.
 

Offline AlexU

Merita o masina electrica?
« Reply #10 on: 08 September 2019, 19:47 »
Ok, hai sa zicem ca nu iau Corsa pe GPL sau orice alt ceva. Ne uitam la Logan pe GPL.
A fost oferta in vara cu 5 ani fara griji, si la Dacia, si la Renault. Un Logan de baza costa 7000 euro cu revizii incluse in 5 ani.

Avem 7000 masina / 5 ani teoretic fara alte interventii. Reviziile se platesc in fiecare an, fiindca "revizii incluse" inseamna ca ofera un discount si ajunge masina la acel pret. Iar banii economisiti pot fi ulterior folositi la verificarile anuale.

1400 euro / an, 116 euro pe luna. Aici mai adaug costul reviziilor si combustibilul. Ok, fie ea si cu GPL, pretul masinii ar fi mai mare de 7000 euro, iar combustitbilul sa il calculez, in medie, la echivalentul a 5 l de benzina/motorina. ~380 lei (80 euro).
Prin absurd, nu se intampla nimic cu masina timp de aceiasi 8 ani calculati mai sus. Pretul masinii timp de 5 ani (7000), combustibil timp de 8 ani (7680 eur) / 96 luni: 152 euro. La care se adauga revizii, posibil sa pice si alte componente in afara garantiei.
Minim 196 euro pe luna (masina+combustibil), timp de 5 ani. Um, prefer Corsa?
Pe masura ce citesc mai mult, fac mai multe calcule, cu atat ma tenteaza mai mult treaba cu electrica.

 

Offline Ciocanul

Merita o masina electrica?
« Reply #11 on: 08 September 2019, 21:36 »
Adevarul e si ca mergi mult 45km/zi, faci ceva naveta. Am fost o data cu un taximetrist CAB, poate sunt si in Bucuresti: sunt pe masini electrice si specializati in curse de aeroport dar nu numai. Era un ZOE, destul de mic si urat. E singura data cand am fost intr-o electrica si l-am mai intrebat una alta. Imi zicea ca el era foarte multumit ca statea mai la sat si ca desi multi cred ca masina electrica e de oameni bogati de fapt e de oameni saraci si economi :) ca salvezi bani cu ea cand mergi mult.
--
Eu zic ... go for it. Sa vezi si Leaf-ul nou electric, poate e mai ok in mai multe privinte.
 

Offline AlexU

Merita o masina electrica?
« Reply #12 on: 09 September 2019, 00:54 »
Îl urmăresc constant pe Bjorn Nyland, comparase Leaf cu e-Golf și chiar dacă Golf-ul nu avea aceeași tehnologie, avea baterie și implicit și autonomie mai mică, l-a bătut cu ușurință.



Mașina electrică născută dintr-o mașină pe combustibil fosil a reușit să fie mai bună ca una concepută de la 0 pentru asta. De ce? Fiindcă Leaf având o baterie mai mare, era mai grea și se încarcă mai lent.
In plus, Leaf ul de multe ori a dat erori de încărcare. Și în testele lui, și din ce am găsit pe internet. La mai bine de sub -10 grade Leaf-ul nu încarca la capacitate maximă fiindcă se încălzeau acumulatorii.

D-asta nu văd un dezavantaj în a avea o mașină electrică construită pe aceeași platformă cu una normală. Fiindcă ai aceleași elemente de caroserie, aceleași ansamble de componente mecanice (frână, suspensii).
La fel, d-asta mie îmi sună foarte bine o autonomie de 330km și încărcare rapidă de 30 minute până la 80%. La un drum de peste 300-400km oricum făceai o pauză după ce ai condus câteva ore. O pauză de toaletă / țigară / cafea și plimbat câteva minute prin magazin și hop ajungi să ai iar "plinul" făcut.

Sent from my POCOPHONE F1 using Tapatalk
« Last Edit: 09 September 2019, 01:04 by AlexU »
 

Offline jump3r

Merita o masina electrica?
« Reply #13 on: 09 September 2019, 13:43 »
Aceleasi calcule le-am facut si eu, acum cateva luni, intr-un final m-am decis la o benzinara noua, hibrida, sau cel putin asa e catalogata(are baterie f mica). Cum Tesla nici nu se punea problema, din motive de cost de achizitie, livrare etc., Leaf-ul mi-a facut cel mai mult cu ochiul. Insa, dupa tot felul de review-uri youtube etc. am concluzionat ca, momentan, in Romania, e prea multa bataie de cap. In zona unde locuiesc eu, cea mai apropiata statie 'gratis' este la vreo 20 de minute, mai sunt ceva hoteluri in apropiere care au asa ceva dar ma indoiesc ca ma duc eu si am acces cand am chef (mea culpa daca gresesc, n-am fost personal sa intreb daca pot intra oricand). Acum sa zicem ca ma duc la Kaufland sa incarc, daca adaug 20 25 de min drum inapoi, asa ca 'miscare' :)) saptamanala, plus alte 20 25 s-o recuperez, deja vorbim de mult timp pierdut, zici ca am un hobby nou, nu o masina. Din nou, la drum lung, zici ca te opresti pe drum si incarci, si ce faci daca statiile sunt ocupate, stai si bei cafele 2h pana se elibereaza? Apoi, se pune problema unui accident usor, ce faci, stai luni de zile pana se repara si te plimbi cu Uber-ul? (am vazut ca la Tesla trebuie s-o trimiti in Austria, nu vad de ce ar fi mult diferit si la celelate marci, exceptand probabil transportul). De autonomie nu mai zic, ajunge Leaf-ul la mare, dintr-o incarcare, dar mergi cu 90, tu in masina, fara bagaje, precizez ca te duce pana in Constanta, nu garanteaza ca si pana la hotel sau statiuni adiacente :)). In concluzie, dupa parerea mea, electrica este ca o decapotabila in 2 usi, ti-o iei ca distractie(cand deja mai ai 2 masini), doar la casa (unde iti bagi priza proprie), te misti cu ea doar prin Bucuresti (in cazul meu) plus zonele limitrofe si stai cu ochi-n patru sa nu faci accident (nu ca n-ai fi stat oricum la ce trafic este aici).  Nu neg ca pentru ride sharing, munca dus-intors este o alternativa ok, dar pentru mai mult, nu.

Daca iti permiti Tesla (doar pentru autonomia de km) atunci da, go for it. In rest, mie personal, mi se pare electrica un 'moft' si mai mult o durere de cap, ca logistica, pregatiri etc, momentan, sper in viitorul apropiat asta sa se schimbe.

Pentru 100 euro / luna, v-ati lua o masina electrica?
- eu unul cred ca m-as indrepta catre o hibrida, gen Prius (sau m-as gandi cum sa fac mai multi bani ca sa nu-mi mai pese de pretul combustibilului care il ard zilnic, pana mai evolueaza electricele)

ps. pt cei care vor spune ca : 'da ce-are domne daca mergi 90 pe autostrada?' luati in considerare ca aveti un copil cu voi, care din varii motive, e plictisit, urla, etc, sa vedeti atunci diferenta intre 120-130 si 90, la un drum de 200-250km :D
 
« Last Edit: 09 September 2019, 13:52 by jump3r »
 

Offline Ciocanul

Merita o masina electrica?
« Reply #14 on: 09 September 2019, 14:18 »
Deja cand iei o Tesla nu te mai uiti la combustibil. :) Cand dai 60-70k pe o Tesla 3, e clar ca alimentarea trece in planul paispe. Aia o iei sa dai in ea ca surdul in toba.