Author Topic: Film Noir  (Read 763 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Monier

  • Guest
  • Feedback Score: (0)
Film Noir
« on: 26 February 2019, 11:50 »
Vreau sa incep cu instante noir din filmografia recenta, aleg un mod nitel neortodox..

man on fire. un bodyguard pierdut, un razboinic ruginit si esuat care isi regaseste destinul - sau invers, destinul il gaseste pe el - prin razbunare. ceva noir prin excelenta!

twin peaks! o fata moarta gasita pe mal. un agent singuratic incepe sa desfoaie oraselul plin de conflict si crime, putred de coruptie si abuz, din dedesupturi.

payback, asta-i simplu. omul are un singur lucru in cap, e in titlu. manat de un cod moral primitiv, este eliberat de acel cod in final, fie si prin jertfa.. lasa in urma numai gloante si sange.. din prima scena reintra in lume cu si prin infractiuni, traieste in umbra noptii si a strazii.

lethal weapon. eroul e de fapt un descreierat, un tip hardcore care nu stie altceva decat legea pistolului.. are ceva western in el, parca vine din spaghetti spre poliziotteschi.
si cu asta afirm ca ambele subgenuri italiene sunt directe dezvoltari din film noir.

orice western cu eroul principal fiind un ..fost ceva, un mercenar, un parvenit, un sarac, un ex-con.. => noir.
la fel si orice crime thriller cu un [anti]erou ce are la activ o alta viata din care a esuat - fie politist sau criminal, iar acum e detectiv; sau apara, cerceteaza orice. => noir

numai ca ce face un film sa fie definitiv noir este stilul. deci se dovedesc insuficiente premizele si povestile - ce altfel se regasesc prin alte genuri, pentru ca influenta noir e practic universala.
 

Monier

  • Guest
  • Feedback Score: (0)
Film Noir
« Reply #1 on: 06 April 2019, 10:20 »
NOIR in termenii cei mai simpli, este rezultatul ingemanarii culturale de literatura americana si cinematografie (ca forma de arta) europeana interbelica. dintre expresionism si pulp fiction.
noir pentru istoria artei a saptea reprezinta in fapt MATURIZARE.
dintr-o data cele mai dure, mai negre, ori mai gri si neconcludente, cele mai conflictuale, cele mai tragice si nu in ultimul rand cele mai profunde si controversate filme au devenit niste "low budget", "b feature", tot ce insemna secundar vis-a-vis fata comerciala hollywood: toate productiile mari, pline de fanfaronade si formule - cu bine vs rau, muzica si optimism.

francezii le-au numit noir. au remarcat ca vin dinaintea ww2 insa isi intra in glorie abia dupa. cand se intampla urmatorii factori ce-i maresc valoarea si aduc noir la nivel de ARTA IMORTALA.
filmarea in locatie si alte avansuri tehnologie pe video si audio; rolul femeii, egala barbatului. definirea noir ca expresie a perioadei: tot ce se intampla in societate, de la transformari la deruta si degenerare sociala, tot este expus in noir.
pentru ca hollywood incepuse deja cu multa maturitate (ce azi s-ar numi foarte "politically incorrect"), codul hayes a insemnat un evident regres. atunci cinema noir a gasit noi modalitati de a SUGERA mesaje. ori sugestia e mama metaforei, care-i sangele artei.

despre restul ..e mai complicat. nu gasesti mai nimic tipic in noir, de la premiza la final. se poate intampla in oras, la sat, in desert.. in viitor sau trecut.
de aceea se cheama STIL. si e stilul cel mai versatil, poate fi aplicat oriunde.
noir a influentat tot dupa si a schimbat cinematografia pe toate planurile. orice film cu scene in puscarie, cu scene de shootout, cu hoti si jafuri, cu urmariri.. toate au de multumit acelei perioade atat de speciale, acelui stil si acelor creatori. de la thillerele erotice cu richard gere la ..ultimul transporter. de la politistul rau din on dangerous ground, la politistul inficosator jucat de nick nolte. de la filmele horror, la.. filmele horror. exact, toate; asta include imediat pe alien; blade runner e foarte clar un noir 100%, cu stilul lui perfect identic.


urmeaza trei documentare plus o discutie mica:





 


Post Merge: 06 April 2019, 10:43
..and i'm just getting warmed up.

in ultima discutie, shane black zice asa:
in chinatown there's a perfect example of a guy who is flawed. [paraphrazing:] he has a broken moral compas, an just about the only thing that makes us like the guy is that he happens to be very good at what he does.
vreau sa intimpariti bine de tot ce zise el. si asta: unforgiven is a fim noir.

pentru ca spaghetti western este urmasul direct al film noir. se intampla ca si acest stil este o ingemanare de culturi. cel putin jumate din premiza este de fapt ..drum roll... japoneza.










« Last Edit: 06 April 2019, 10:43 by Monier »