Nici un producator de jocuri normal la cap nu face jocuri care sa nu incapa in memoria placii video, sau doar pentru o nisa cum sunt placile grafice high level/enthusiast, de aceea ei targeteaza cantitatea de memorie de pe placa entry/mid-range.
De ce targeteaza entry/midrange .. pentru ca:
a. astea sunt placile pe care le cumpara majoritatea, iar ei vor sa vanda jocuri .. asta e jobu lor.
b. exista o limitare evidenta datorata consolelor (cealalta jumatate a pietei de jocuri care odata cu generatia curenta sunt aproape PC-uri)
Deci nu va mai stresati cu memoria si urmariti ambele trenduri (console/PC) pentru a putea intelege mai bine ce placa video reprezinta o investitie pe termen lung, daca asta e scopul urmarit. (am atasat steam survey-ul mai jos pentru a se vedea mai clar unde ne aflam cand vine vorba de VRAM, la console e mai greu pentru ca memoria e shared intre system memory si video memory cu valori intre 8-12GB generatia curenta si 16GB generatia urmatoare ... deci se incadreaza cu ce vedem in steam survey daca reducem system memory-ul din catitatea maxima)
Este absolut evident ca o placa cu mai mult vram este preferabila in detrimentul uneia cu mai putin, mai ales la un nivel de performanta similar (5-10% margine in plus sau minus) ... insa sa nu exageram crezand ca vram-ul este cel mai important element, logica exprimata mai sus este corecta:
1. cantitatea de VRAM-ul trebuie sa fie optima relativ cu puterea de procesare. (degeaba pui 8GB VRAM pe 1060 ... nu va face nici o diferenta, pentru ca 1060 nu poate satura nici aia 6GB pe care ii are)
2. cantitatea de VRAM trebuie sa fie suficienta.(sper ca nu isi imagineaza nimeni ca pe o placa video enthusiasta, 6800XT/3090 vom avea vreodata 4 GB ... ar fi absurd)
Un exemplu bun va veni odata cu RTX 3070 .. o placa video care trebuie sa se bata cu RTX 2080Ti care insa are mai putina memorie video, acolo se va vedea ca cei 11 GB vram pe2080Ti sunt cam degeaba
PS: lupta importanta nu este niciodata la average FPS sau max FPS .. ci la 1%low / 0.1% low .. acolo trebuie sa nu existe caderea de la 80 FPS la 30 fps ... sau mai rau