Author Topic: Arhitectura, pictura, sculptura, toate artele plasitce si artele frumoase  (Read 3855 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Monier

  • Guest
  • Feedback Score: (0)
un domeniu imens, unde sper sa schimbam niste impresii.

aici intra ORICE legat de arta
-

incep cu un curent de pictura numit fauvism. cred ca in romaneste poate fi scris direct fovism, in original fauvisme
pictorii au invatat dupa lunga era impresionista de la ultimii ei reprezentati (stil ce va fi numit apoi postimpresionism) sa cristalizeze culorile, sa simplifice si sa mareasca contrastele. au impins totul pana acolo incat linia lor a devenit groasa, ba chiar au renuntat la orice imitatie fina a exteriorului. au renuntat la perspectiva, au iesit din contur, au renuntat la culorile amestecate si trecerile complicate.

fauvismul e compus cu culori direct din tub, pure. de aici "salbaticia" tablourilor extrem de vii, aproape exotice. si un nou limba vizual, spus prin forta luminoasa ori umbroasa a culorii - o noua dinamica venita din rupere si miscare..
precursorii deci erau van gogh, gauguin si cezanne.
dintre toti fauvistii, henri matisse se distinge ca iesind din categorii, precum cezanne.

 

nimicinfinit

  • Guest
  • Feedback Score: (0)
Fara intentia de a submina discutia colegului sau a ma afisa ca cine stie ce cunoscator: primul gand avut a fost la Carl Andre.

Sculptor, ma rog. Minimalist.

Are si cateva lucrari care imi plac dar caramizile alea insirate ma fac sa concluzionez ca arta tine in timpurile astea de capacitatea de a capta atentia acelora care pot sa reverse mormane de cuvinte si "analize" pe nimic.

Daca criticii lui pestisor comenteaza ajungi artist ba chiar cu faima si succes financiar.

 

Monier

  • Guest
  • Feedback Score: (0)
^well, ..din pacate, mdap.

futurismul
o miscare italiana catre modernitate, insa nu are de-a face neaparat cu scifi, ori fantasme ale viitorului. intai, artistii au cautat sa ilustreze miscare, timp, ritm sau chiar muzica. prin pictura.
futurismul s-a manifiestat in toate artele, dar acum vorbim de imagini... pentru a ilustra miscarea, artistii italieni si rusi s-au folosit de formele cubismului.
manifestul de capatai este scris de Luigi Rusolo si publicat in 1913 se cheama L' Arte dei rumori. insa parintele ei, Marinetti a publicat primul manifest inca din 1909. odata cu moartea lui, curentul a fost considerat defunct. numai ca nu este nici pe departe ceva depasit, ci mai degraba uitat si neglijat.. neprezentat publicului.

daca fauvismul va impresioneaza, sa vedeti ce frumos arata futurismul..
« Last Edit: 19 February 2019, 14:26 by Monier »
 

Offline axelg

De ce in Bunavestire a lui Francesco del Cossa apare un melc urias? La ce se uita cu atata atentie magul din prim-plan din Adoratia Magilor a lui Pieter Bruegel? De ce e important contextul politic in care a fost inventata perspectiva in pictura si cum de a fost inventata de un arhitect (Brunelleschi)?

Nu pot sa il recomand indeajuns pe Daniel Arasse, istoric al artei francez. Eu am citit Nu vedeti nimic si Histoires de peintures. Ar fi nemaipomenit daca ar avea cineva recomandari similare.
« Last Edit: 27 February 2019, 13:37 by axelg »
 

Monier

  • Guest
  • Feedback Score: (0)
a fost minunat si binevenit ce recomanzi, e fantastic si merita sa ne uitam le acele dileme

pentru cine nu se descurca cu franceza, http://intranslation.brooklynrail.org/french/the-snail%E2%80%99s-gaze

despre perspectiva
 s-a incercat demult, incet-incet s-au adunat baze, insa renasterea italiana a schimbat arta din profunzime, inclusiv cu redarea perspectivei in chip articulat, matematic
brunelleschi, afaik, este parintele arhitecturii asa cum se studiaza ea pana azi, e un adevarat urias
in pictura metodele perspectivei s-au dezvoltat repede, spre exemplu le gasesti in scrierile lui ucello despre pictura - o carticica mica tradusa in romaneste btw


 

Offline Benvolio

Romanii antici aveau anumite notiuni de perspectiva / 3D - se vede in al doilea stil pompeian:

https://www.google.com/search?q=second+pompeian+style

Pacat ca dupa ei astea s-au cam pierdut, pana l-a redescoperit Giotto la inceputul Renasterii.

Offtopic: axelg, ma bucur sa te revad.
 

Offline axelg

Muzeul vostru preferat?

Al meu este, fara nicio indoiala, Galleria Borghese. Il revizitez negresit de fiecare data cand ajung in Roma. Citeam ca dupa unele pareri avizate ar fi cel mai frumos muzeu mic din lume.

Acolo l-am descoperit pe Bernini si raman convins ca Apolo si Dafne si Rapirea Proserpinei sunt printre cele mai frumoase lucruri de arta create vreodata. Fotografiile de pe Google nu pot reda cu adevarat senzatia de moliciune a carnii pe care o creeaza degetele lui Pluto apasand pe coapsa fetei.

Pe langa asta si asa cum se cuvine in Italia, mai are o sumedenie de Caravaggio, o multime de maestri ai Renasterii de la Rafael la da Vinci si tot felul de alte minunatii :) toate adunate intr-un spatiu care poate fi parcurs cu usurinta in 2 ore, fara a te epuiza precum un muzeu mare.

Este un must see in Roma, dupa parerea mea.

« Last Edit: 28 March 2019, 10:22 by axelg »
 

Offline Megalomaniac

E o galerie tip logie in Florenta unde poti sa mananci un sandvis/shaorma/ce-mai-gasesti-tu-de-halit-prin-Florenta literalmente sub dumneaei. Mi s-a parut o chestie formidabila, cu atat mai mult cu cat orasul e plin de chestii formidabile.

Subscriu si la Galleria Borghese, se intra pe intervale orare cu numar limitat de cetateni a.i. sa poti sa mirosi si tu statuile lui Bernini, nu doar hoardele de selfishi.
 

Offline axelg

Da, Florenta e o destinatie excelenta pentru arta.

Imi place tema lui Perseu si a Medusei, e badass. La cativa pasi de Cellini al tau, in Uffizi, e o alta Medusa misto, a lui Caravaggio. Insa cea mai dubioasa din cate am vazut eu e a lui Rubens de la Kunsthistorisches Museum din Viena  :o

PS: Mi-am amintit de Clash of the Titans din 1981, mi s-a parut un superfilm in copilarie :)))) https://m.imdb.com/title/tt0082186/?ref_=fn_al_tt_1

Edit: cea pusa de Megalo e a lui Cellini, se pare. Credeam ca e Donatello
« Last Edit: 07 April 2019, 20:36 by axelg »
 

Monier

  • Guest
  • Feedback Score: (0)
hh alright..

nici nu stiu de unde sa incep cu muzeul pio-clementino, dar daca vreti sa vedeti (arguably) ce mai buna sculptura din toate timpurile, trebuie sa intrati la preotii aia.. muzeele din vatican.
sunt niste sali imense aranjate pe teme.

recomand ca orice muzeu (in cazul de fata pe arte) merita vizitat, de oriunde. pentru mine sunt partea ce mai buna a zilei respective, fara dubii.
 

Offline Megalomaniac

O chestie draguta apropo de arta sculpturala si Roma plus cartierul sau de popi Vatican: daca vine un nene din strainezia la noi si vrei sa-i arati originile geto-dacice ale neamului e aproape imposibil sa gasesti ceva relevant; la Roma in schimb te impiedici de dovezi, sunt daci fucking peste tot, se uita strainii cu gura cascata la istoria noastra. Asta cam certifica fara tagada ca jumatate din inaintasii nostri (probabil fix aia cu care ne mandrim) preferau sa bea si sa fta dupa vreo victorie, pe cand cealalta jumatate preferau sa lase marturii in piatra, cat se poate de evidente pentru posteritate. E socant chiar si cand pleci de la premisa asta si te trezesti cu realitatea romana in fata :)
 

Offline axelg

Monier: si mie colectia de sculptura din Muzeele Vaticanului mi s-a parut teribila. Acolo am vazut Laocoon si fiii care era reprodusa pe vremea mea intr-un manual de istorie de clasa a cincea (or the like) si imi ramasese cumva in memorie.

Detaliu amuzant: nu mai stiu daca la Vatican sau in Palatul Dogilor din Venetia, in "sala hartilor" (camera aia cu tavanul si peretii pictati in hartile cunoscute pe atunci pe care o gasim in orice palat care se respecta) e redata America de Nord, iar pe California e scris "terra incognita de anthropophagi" :)) Un hic sunt leones de peste veacuri.

Megalomaniac: asa e, si as adauga ca in buticurile de antichitati din Roma chiar te astepti sa gasesti chestii din Antichitate, nu de la 1800 ca la noi. Nici nu stiu de ce le mai numim asa.

_____
Ca tot ziceam de de tema badass a lui Perseu, o alta des intalnita in muzee e cea a lui Judith si Holofern, se zice ca armata asiriana condusa de Holofern asedia nu stiu ce cetate din Palestina, iar tanara Judith isi foloseste nurii ca sa patrunda in cortul generalului, pe care il imbata si apoi il descapataneaza cu ajutorul unei servitoare.

Legenda e super uzitata, uzata si abuzata in pictura, de la Renastere la varianta erotica (wtf?!) a lui Klimt la interpretari nordice cu haine flamande. Cele mai misto si mai sangeroase pe care le stiu sunt Caravaggio si Artemisia Gentileschi, sunt foarte asemanatoare si usor de confundat la drept vorbind (Gentileschi a fost influentata de stilul lui Caravaggio), iar faptul ca Artemisia a pictat mai multe variante nu ajuta in a face diferenta, ba chiar dimpotriva. Mi se pare totusi ca vad o deosebire, Judith a lui Caravaggio se trage spre inapoi, pare cumva dezgustata de ceea ce face, parca o auzi spunand "iihh, this is gross, not quite lady-like". In schimb, Judith a lui Artemisia e complet pe problema, foloseste bratul intins ca parghie si apasa cu toata greutatea corpului ca sa taie mai bine. Am citit ca Artemisia ar fi fost violata si ca se foloseste de pictura ca sa isi verse nervii, de asta ar fi facut mai multe variante si atat de sangeroase. Anyway, e o tema care imi place si am zis sa va impartasesc si voua :) Cheers.
« Last Edit: 07 May 2019, 12:59 by axelg »
 

Offline Megalomaniac

 

Monier

  • Guest
  • Feedback Score: (0)

^dupa postura si proportii, imi pare cel mai prost tablou al lui..


e un manierist, predominant compozitii italiene pe negru, in culori primare sau ton dominant. Are niste tablouri SUPERBE
« Last Edit: 29 October 2019, 09:29 by Monier »