Author Topic: Filmele SF - vor deveni realitate?  (Read 257 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

peacemaker

  • Guest
  • Feedback Score: (0)
Filmele SF - vor deveni realitate?
« on: 28 January 2024, 06:40 »

Pentru că secolul 21 deja mi se pare prea tâmpit de prin 2015 încoace, îmi doresc să mă fi născut în secolul 22 sau prin secolul 23.
Teoretic, civilizația umană ar trebui să fie mai evoluată științific și social, mai avansată tehnologic, mai pașnică, mai prosperă economic,  mai inteligentă, mai fericită și mai frumoasă.  Practic, s-ar putea ca secolul 21 să fie ultimul.  Riscul de război nuclear, poluarea, dezastrele climatice, criza resurselor și pandemia X sunt cele mai mari riscuri. Dar ce s-ar întâmpla dacă am reuși să trecem peste problemele astea și am continua să existăm ca civilizație și să avansăm tehnologic în ritmul actual?
Și regizorii și-au pus aceeași întrebare în plin război rece - ce s-ar întâmpla dacă? Dar mai ales, ce s-ar întâmpla dacă am explora spațiul și am întâlni alte forme de viață inteligentă?

Evitând filmele postapocaliptice și axându-mă strict pe filmele SF despre explorarea spațială și robotică, toate au o temă comună - suprapopularea Pământului și criza resurselor îi determină pe oameni să exploreze și să colonizeze permanent alte planete.

Începutul automatizării (2020-2050) - Epoca Automatizării

O epocă marcată de declin economic și social, dar și de progrese în medicină,digitalizare,  inginerie genetică, roboți, cibernetică și inteligență artificială, precum și de primii pași timizi făcuți în colonizarea sistemului solar.
2019-2049: în Blade Runner sunt produși replicanții, oameni sintetici cultivați în laborator care au durată de viață 3-4 ani, dar au aptitudini supraumane. De asemenea, sunt folosite în exces hologramele. Reclame holograme. Neveste-holograme.
2026-2037: astronauții NASA colonizează Marte în filmul The Martian. Acolo e pierdut un astronaut de profesie botanist care cultivă cartofi pe pământ marțian și supraviețuiește doi ani.
2028-2029: în America și Japonia sunt dezvoltați primii polițiști cyborgi, în Robocop și Ghost in the Shell - jumătate oameni, jumătate roboți.
2030-2040: în filmul Europa Raport, astronauții ESA aterizează pe stratul de gheață de pe Europa, luna lui Jupiter, dar sunt devorați de un monstru subacvatic.
2035: în filmul I Robot, roboții lucrează în industrie, înlocuind muncitorii umani și oamenii folosesc mașini autonome. 
2048: în filmul Titan, un antreprenor face experimente genetice pe un grup de astronauți pentru a le modifica ADN-ul, transformându-i în „extratereștri” pricepuți la înot. Numai unul supraviețuiește experimentelor și este trimis pe Titan, luna lui Saturn care conține metan lichid.
2054: în filmul Minority Report, infractorii sunt arestați înainte de a comite infracțiuni. De polițiști ca Tom Cruise care lucrează cu holograme și clarvăzători cu implanturi. Care își mai fac transplant de ochi.

---AL TREILEA RĂZBOI MONDIAL. Epoca postbelică (2050-2100)---
Undeva prin 2050-2060, majoritatea regizorilor susțin că ar putea începe un război mondial între Vest și Est, și la mijloc ar fi A.I. Este urmat de o dictatură globală și de distopii locale în mega-orașe aflate în mijlocul unor deșerturi radioactive. Între timp, astronauții continuă să colonizeze Marte și Luna. 

2042: după atâtea încercări ale lui Arnold Schwarzenegger aka T-800 de a modifica cursul istoriei și de a distruge Skynet,  în Terminator Dark Fate, un A.I. malefic pornește un război al roboților pentru anihilarea oamenilor. 
2055-2070: în filmul The Creator, Los Angeles este distrus de o bombă nucleară detonată de un AI malefic. Și așa, începe al treilea război mondial, când majoritatea națiunilor occidentale NATO poartă război împotriva AI pentru a preveni dispariția umanității. Li se opun Asia Nouă care continuă să îmbrățișeze AI. Oarecum, seamănă cu Terminator.
2067: în filmul Interstellar, după un război mondial pentru resurse dintre SUA, China, Rusia  și India, NASA trimite un grup de astronauți spre o gaură de vierme de lângă Saturn din cauza unui virus care distruge recoltele de cereale la nivel global și a furtunilor de praf care fac ravagii pe Pământ. Se duc în gaura de vierme ce-i duce către un alt sistem solar cu o gaură neagră în loc de stea.
2072: în Equilibrium, după un război nuclear,  întreaga lume ajunge temporar condusă de o dictatură globală cyberpunk de tip Big Brother, condusă de un dictator care e mort, iar oamenii sunt microcipați și se injectează cu substanțe pentru a-și stăpâni emoțiie. Și se apucă să ardă picturile lui Leonardo da Vinci și compozițiile lui Mozart, și să interzică religia și bisericile. Dar dictatura globală e răsturnată de ... Christian Bale. 
2080-2139:  în filmele cu  Dredd, într-un wasteland radioactiv de după un război nuclear, cyber-polițiștii mențin ordinea și legea în mega-orașe futuriste.
2084: în Total Recall, Arnold Schwarzenegger se luptă cu un regim tiranic de pe Marte, dar nu știu dacă a fost un vis.
2100: în Total Recall, după un război mondial cu arme chimice, în Anglia și Australia, oamenii trăiesc într-o societate distopică cu robo-polițiști și se deplasează cu  automobile magnetice care levitează, și se relaxează în simulatoare virtuale. Anglia invadează Australia, dar Colin Farrellprovoacă o revoluție și previne invazia. Sau cel puțin, așa se întâmplă în visul său. Și nu, nu știu nici dacă Arnold
2097-2100: în filmul Ad Astra cu Brad Pitt, oamenii construiesc baze și tunele de hyperloop pe Lună și tuneluri și locuințe subterane pe Marte, în vreme ce un echipaj de astronauți explorează orbitele lui Jupiter, Saturn, Uranus și Neptun. Doar că liderul echipajului o ia razna când ajunge pe Neptun, subalternii săi se revoltă, el îi ucide, și proiectează motoare warp cu antimaterie pentru a ieși din sistemul solar, dar valurile energetice generate aproape distrug civilizația de pe Pământ.  Brad Pitt se duce după tacsu până pe orbita lui Neptun.

EPOCA INTERSTELARĂ (2090-2300)

Omenirea își revine încet-încet după războiul nuclear de la mijlocul secolului 21 și avansează tehnologic, suficient pentru a trimite primii astronauți către alte sisteme solare pentru a interacționa cu primele forme de viață inteligentă. Din păcate, primele contacte se dovedesc a fi tragice, iar oamenii devin din ce în ce mai idioți, iar federațiile și corporațiile interplanetare din ce în ce mai lacome. Și ajungi să te întrebi dacă nu cumva e mai bine să dispărem acum ca specie. 
2089-2094: în Prometheus, primii astronauți călătoresc în afara Sistemului Solar cu o navă spațială de trilioane de dolari, la 35 ani lumină, în doar 6 ani, către Zeta Reticuli, pe o lună numită LV-223 a unei gigantice din gaz. În tot timpul ăsta, ei stau în hibernare.  Nimic deosebit până aici decât că echipajul e alcătuit din idioți care se pretind oameni de știință, dar caută civilizații extraterestre că așa au văzut ei aceeași constelație inscripționată sau pictată la multe civilizații antice. Se rătăcesc. Își scot căștile de astronauți, riscând să fie contaminați cu viruși și paraziți de pe altă planetă. Au un android proiectat din 2025 care îi sabotează după ce află că au ajuns la o bază de arme biologice fabricate de o civilizație înaintașă a cărei motivație pentru crearea și distrugerea speciei umane nu o cunoaștem. E fain când se apucă fetele să disece un extraterestru mort, dar stau cu măștile sanitare sub bărbie. E și mai fain când le vezi cum aleargă doar în linie dreaptă în calea unei nave care se prăbușește. Nu știu să o ia la dreapta sau la stânga. În mod cert, știm că din cauza lor se răspândesc xenomorfii în spațiu.
2104: în Alien Covenant iar avem un echipaj de idioți care se duc să exploreze o altă planetă străină prin a se abate de la obiectivul misiunii, fără căști sau măști, care mai și inspiră toate ciupercile și mucegaiul extraterestru de acolo. Cum nici nu-mi explic de ce androidul se duce cu o singură navă să bombardeze planeta-nativă a inginerilor extratereștri, contaminându-i, și pe urmă se apucă de testat xenomorfi pe oameni.  Nu-mi explică filmul despre cum au reușit totuși să proiecteze nave cu gravitație artificială.
2122: un echipaj de mineri și transportatori, cu un android de care nu știu că e android, și o pisică, pleacă să transporte milioane de tone de minereu extras de pe altă planetă și se abat de la curs de la un semnal. Pe lângă faptul că nava lor numai aerodinamică nu e, află că semnalul era de atenționare să evite planeta aia, fix când era prea târziu. Mi-a plăcut filmul Alien din 1979 cu Sigourney Weaver, dar nu înțeleg motivațiile androidului, și a corporației, pentru care vor acel xenomorf pentru războiul biologic, când e evident că ăla nu poate fi controlat decât dacă e mort. Apoi, se vede clar că e o misiune sinucigașă, altfel, ar trebui să se știe că acele milioane de tone de minereu de fier, chiar de valorează trilioane de dolari, costă sute de trilioane de dolari ca să le transporți spre Pământ în 2 ani cu 20% din viteza luminii. Practic, nu ieși deloc pe profit. N-ai făcut nicio afacere.
2154; în Elysium, pământenii stau în sărăcie, în timp ce cetățenii bogați stau pe stația Elysium în forma unui cilindru O'Neill cu case, cu gravitație artificială, cu Soare artificial, cu atmosferă artificială, cu râuri, câmpii verzi, deși nu-ți explică cum de au reușit în doar 150 ani să construiască ceva ce pare la scară cosmică, ceva ce nici natura și universul nu pot proiecta nici în câteva milioane de ani. Pe lângă faptul că nu înțeleg de ce nu ar putea oamenii să aibă tehnologia medicală de pe Elysium. De fapt, ar fi mult mai ușor să construiești o citadelă de lux pe planetă sau în subteran decât în spațiu. Pe lângă faptul că e și neapărată, de ajung oricum să pătrundă imigranți ilegali care zboară cu nave mici la comanda unui hacker mexican....și să nu mai spun că în fabricile de roboți, care în mod normal ar trebui roboții să construiască roboți, angajaților nu le este asigurat un mediu sigur de muncă de ajunge protagonistul să fie iradiat după ce îl obligă șeful de tură să intre în compartimentul pentru iradierea roboților.
2154: pentru că Pământul devine prea poluat, o armată de americani ajung pe Pandora, luna unui gigantic gazos numit Polifem din Alfa Centauri B, la 4,5 ani lumină distanță de noi. Nimic neobișnuit decât că proiectează Na vi în laborator și îi folosesc ca avatare și le transferă conștiința oamenilor în Na vi, caz în care mă întreb...........nu ar fi mai ușor să facă asta pe Pământ cu trupuri umane sintetice pentru a-și prelungi viața? Și care e rostul pietrelor plutitoare? Sunt atâtea minereuri pe asteroizi a căror transportare ar costa trilioane de dolari, peste valoarea lor, dar ei se duc pe o planetă la 4,5 ani lumină pentru niște pietre plutitoare și pentru a tăia păduri întregi și a intra în război cu băștinași albaștri de 4 metri aflați în epoca de piatră.......și își iau bătaie, cu tot cu roboții și elicopterele lor. 
2170: oamenii devin și mai idioți - aduc echipamente, roboți și armate pentru a vâna balene care au doar nici 2 litri de lichid în creier care cică le-ar aduce întinerire, cu toate că există deja tehnologia transferului conțiinței.  Și din nou, își iau bătaie de la băștinași primitivi.
2179: în Aliens și Alien 3, umanitatea e tot mai rezilientă în a fi idioată. Corporațiile tot insistă să captureze Xenomorfi vii pentru a face teste în obținerea unor arme biologice, fără să aibă habar de consecințe. Dar noroc cu  Sigourney Weaver, care bate toți xenomorfii, inclusiv regina, cu o macara, asta după ce mor toți grunt-ii cu armele lor mari. Ce nu-mi explic e de ce ai transporta prizonieri pe o planetă îndepărtată, presupunând costuri, întreținere, aprovizionare etc.?
2197:  Starship Troopers  - ajungem la final, unde toată planeta ajunge dominată de o dictatură globală militaristă, unde oamenii sunt împărțiți în două categorii - civilii și cetățenii. Pentru a fi cetățean cu privilegiul de a profesa ceva nobil ca profesor, medic sau a ajunge în elită, trebuie să te înrolezi în armata globală și să te bați cu niște gândaci gigantici invadatori pe o altă planetă din alt colț de galaxie. Un fel de Terrani vs Zergi din StarCraft. De fapt, filmul ăsta a inspirat jocul.
Zergii ăia sunt periculoși că aruncă cu asteroizi spre Pământ. 
În afară că planeta e condusă de o dictatură militaristă care e în continuă expansiune și invadează habitatele altor forme de viață inteligentă și că majoritatea oamenilor se comportă ca niște republicani redneci la pătrat, nimic special, că nu-ți explică cum au reușit idioții ăia să proiecteze nave cu motoare warp sau sistemul medical care e de-a dreptul infantil reprezentat. Dar îți arată cum elevii de liceu folosesc Paint și Windows 98,  cum recruții fac duș la comun cu fetele în armată, internetul care a rămas la fel ca în 1997 cu meniu narativ audio, sau  învățământul, fotbalul american, mentalitatea, petrecerile și armata au rămas aproape neschimbate de ....200 ANI! 

2200-2300: Star Trek. O viziune a viitorului lumii proiectată de liberali din anii 60, cu   Federația Unită a Planetelor  (o dictatură militară globală, un pic mai liberală, dar la fel de coruptă, expansionistă și lacomă ca NATO) de pe Pământ care explorează galaxia și interacționează cu Vulcanieni, cu Romulani și duce bătălii spațiale cu  Klingonieni. Franciza a evoluat odată cu tehnologia postbelică. Nu s-a descoperit și nu s-a inventat nimic în Star Trek. E doar o inspirație după mitologii și alte povești SF. 
Nu explică cum funcționează exact motorul Warp și cum ar trebui să-l construim.
Nu explică logic cum ar funcționa tehnologia teleportării.
Nu explică cum fac ăia să prevină relativitatea și paradoxul gemenilor. 
Și apoi, uniformele frate care sunt penibile.
Înțeleg, anii 60-80...........dar ultimele filme au păstrat tradiția și uniformele.
Mai cumplit e că oamenii rămân aceiași, la fel de răi, lacomi, individualiști, pârăcioși, trădători, criminali, egoiști, competitivi, tribali, deși e la faza de CIVILIZAȚIE DE TIP 2-3, când s-ar presupune că asta ar trebui să fie un nou stadiu în evoluția speciei umane. Vulcanienii de exemplu sunt logici, lipsiți de sentimente și emoții, dar logici, raționali.....și totuși, oamenii să se comporte la fel ca acum?   
Star Wars măcar e un space soap opera, dar Star Trek....e de-a dreptul patetic când încearcă să se pretindă un Science Fiction logic și realistic, când de fapt e toată ziua un Fantasy la fel ca Star Wars. De asta nu mi-a plăcut niciodată Star Trek.


În încheiere, mă întreb dacă a fost sau este un regizor care și-a imaginat mai realistic un scenariu de film SF după ritmul și trendurile actuale?
Dacă trăiam în anii 60-80, hai 90, poate mai credeam că scenariile din ultimele filme enumerate s-ar adeveri. Dar să mai lansezi și după 2020 filme cu călătorii spațiale  în condițile în care noi ne chinuim cu un virus sau războaiele încă se duc ca pe vremea lui WW1/WW2, mi se pare de porc.



 
« Last Edit: 28 January 2024, 07:02 by peacemaker »